Kedves Látogató! A https://ekvi.hu weboldal az optimális működéséhez, úgynevezett sütiket (cookie-kat) használ! Adatvédelmi szabályzatunkat megtekintheti a itt: https://ekvi.hu/gdpr oldalon.

Bevezetik az elektronikus ügyintézést

2011. szeptember 12 - Bajzát Rafael

Napjaink informatikai "slágere", az elektronikus ügyintézés. Az állami adóhatóság által már évek óta
biztosított elektronikusan kitölthetı és az ügyfélkapun keresztül beküldhetı őrlapok, kérelmek és
bevallások rendszere az önkormányzat számára is elérhetıvé vált. Az adózás rendjérıl szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) múlt évi módosítása lehetıvé tette, hogy az önkormányzati
adóhatóságok is elektronikusan fogadhassanak ügyeket.

A hivatalban a legtöbb ügyet az
adóigazgatásban keletkezı ügyek jelentik, így ennek megvalósítása szinte minden egri polgárt és
Egerben mőködı vállalkozást kedvezıen érintheti. A tervezett lépés alapjaiban szabhatja át az
adóügyek intézésének menetét, egyben rendkívül elınyös az ügyfeleknek.

Az adóhatóság az adókötelezettségek teljesítéséhez nyomtatványt, elektronikus őrlapot
rendszeresíthet, különösen a bejelentésre, a bevallásra, az adatszolgáltatásra, az önellenırzésre, az
adófizetésre, átvezetésre és az adófolyószámla egyeztetésére. A rendszeresített nyomtatványon
történı teljesítéssel azonos értékő, ha az iratot az adózó az adóhatóság honlapján közzétett
számítógépes program segítségével tölti ki és állítja elı, és a kinyomtatott iratot aláírva az
adóhatósághoz benyújtja, vagy elektronikus úton küldi meg az adóhatósághoz.

Az eljárás adminisztráció,- és költségcsökkentı hatással is jár, hiszen az ügyek otthonról
intézhetıek, továbbá elınye, hogy a számszakilag hibás kitöltés minimalizálható.

Az Art. 81. §-a alapján az önkormányzati adóhatóság jár el elsı fokon a helyi adók, a belföldi
rendszámú gépjármővek adója, a termıföld bérbeadásából származó jövedelem (ideértve a
földjáradékot is) adóztatása, valamint törvényben meghatározott esetben a magánszemélyt terhelı
adók módjára behajtandó köztartozások ügyében.

A hivatkozott jogszabály 19. §-a értelmében az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó adó
esetében - az önadózás és az adóbeszedés kivételével - az adózó bevallásának benyújtásával jelenti
be adókötelezettségét. Az önadózás és az adóbeszedés útján megállapított adó esetén az
adókötelezettség keletkezését annak bekövetkeztétıl (a tevékenység megkezdésétıl) számított 15
napon belül az erre a célra rendszeresített nyomtatványon jelenti be az adózó az önkormányzati
adóhatóságnál.

Adónemenként eltérı formában és esedékességgel kell benyújtani adókötelezettségeiket
(bejelentkezés, változás bejelentés, bevallás, kérelmek stb.) az adózóknak. Az őrlapokat eddig is ki
lehetett tölteni elektronikusan, ám az ügyfélkapun keresztül elektronikusan azokat az adóhatóság felé
beadni nem lehetett.

Az Art. 175.§ (24) bekezdése értelmében, ha az önkormányzat rendelete így rendelkezik, az
önkormányzati adóhatósághoz teljesítendı bejelentés, bevallás, illetve adatszolgáltatás az
önkormányzat által közzétett módon, elektronikus úton is teljesíthetı. Az önkormányzati rendelet
elıírhatja, hogy az adószámmal rendelkezı adózó a bejelentést, a bevallást, illetve az adatszolgáltatást
elektronikus úton teljesíti. {A közzététel a város honlapján www.eger.hu „Adóügyek intézése” linken
megtekinthetı.}

A teljeskörő elektronikus adókötelezettség teljesítést, a bevezetés szakaszában még nem tartjuk
indokoltnak kötelezıen elıírni, ám a jövıben megfontolandó, hogy a vállalkozók (adószámmal
rendelkezık) csak és kizárólag ilyen módon teljesíthessék bevallásaikat, bejelentkezéseiket és
adatszolgáltatásaikat.

Adóazonosító jellel rendelkezık (többnyire magánszemélyek) esetében választható marad az
elektronikus teljesítés lehetısége. Az önkormányzati adóhatóságnál használt bejelentkezési őrlapokat,
bevallási nyomtatványokat és más kérelmek a rendelet elfogadását követıen folyamatosan válnak
benyújthatóvá.

Joomla Business Templates by template joomla