Körzetesítés - Szakmai és gazdasági előrelépés
Eger Megyei Jogú Város Közgyűlése 2011. június 30-i ülésén döntött az óvodai rendszer átalakításáról. A képviselők többsége arra voksolt, hogy 3 óvodai körzet alakul ki augusztus 1-i hatállyal, 10 óvoda kerül a 3 székhely-intézmény irányítása alá. Átalakul az intézményvezetési szerkezet, körzetenként 1-1 óvodavezető, 1-1 óvodavezető helyettes és 1-1 óvodatitkár dolgozik. A szükséges tárgyi feltételek biztosítása, a székhely óvodákban a megfelelő irodák, helyiségek kialakítása, felújítása az EKVI bevonásával valósul meg. Az átszervezés hátteréről és az aktuális tennivalókról Molnár László az Egri Közszolgáltatások Városi Intézményének igazgatója nyilatkozott.
- Visszatérünk a régi világhoz - kezdte Molnár László. Eger város költségvetésének stabilitása érdekében meg kell hozni startégiai döntéseket. Több éve benne volt már a gondolatokban az átszervezés amely szakmai és gazdasági szempontból is előnyös. Elárulhatom, hogy kétféle lehetőség is állt előttünk. Átgondolt előkészítő munka után a Szegeden alkalmazott egy nagy óvodai igazgatóság helyett Egerben a három központos variációt alkalmazzuk. A kis üzemegységként működő apró dák gazdálkodási szempontból nem voltak hatékonyak. Mint minden változtatás ellen van ellenállás, de úgy gondolom megtette a a város a szükséges egyeztetéseket. A gyermekek érdekében történik az átszervezés, ezt a magasabb szintű szakmai munka garantálhatja. Az új körzetek vezetői többet foglalkozhatnak a gyermeknevelési feladatokkal. Az épületek fenntartása, karbantartása elkülönül a munkájuktól. Ez egy modell értékű változtatás, mintául szolgálhat azi iskolai átszervezéseknek is. Ehhez kacsolódik, hogy, ha a jövőben állami alkalmazottak lesznek a pedagógusok, akkor a épületek üzemeltetése feladatai kiemelten jelentkeznek az EKVI-nél. Erre egy jó modell az óvodai rendszer.
Milyen változtatásokkal jár a körzetesítés a munkavégzőkre vonatkozóan?
- Körzetenként 1-1 óvodavezető, 1-1 óvodavezető helyettes és 1-1 óvodatitkár dolgozik. Változás, hogy a jövőben a körzeti óvodavezető gyakorolja a munkáltatói jogokat az ellátási helyen. Az alkalmazottaknál változik a munkavégzés helye. A körzeten belül ezzel átcsoportosításokat lehet szükség esetén elvégezni. Az átszervezés hat fő óvodavezetői létszám kkenésével jár, de közülük öten nyugdíjba vonulnak. A vezetőhelyettes feladatköre lesz a szülőkkel való kapcsolattartás. Az EKVI ellátja az épület üzemeltetési feladatokat, jelenleg az irodai kialakításokban munkálkodunk. Az EKVI mindhárom körzetbe kihelyez gazdasági szakembereket, akik feladata lesz a gazdálkodás közvetlen segítése, tanácsadói, ellenőrzési munkák elvégzése. A körzetvezetők azt szeretnék, ha ez a rendszer már augusztus 1-től működne, ebben vita van közöttünk, jómagam úgy látom ennek a többletfeladatok és a tört év miatt január 1-től van realitása.
- Pénzügyi szempontból önállóbbak lesznek az óvodák?
- A városi költségvetés szigorúan meghatározza a kereteket. Változás lesz, hogy önálló számlát vezetnek a körzetközpontok. Ezt bevezetjük a a Bölcsödei Igazgatóságnál és a
Nevelési Tanácsadónál is. Ezzel egyszerűbbé válhat a pénzkezelés.
- Mennyire számít országosan újnak az egri óvodai rendszer?
- Újdonság az egri változat. Sopron városa már érdeklődött is, hogy hasonló módon kívánják átszervezni az intézményeiket. Eger városának időben lépni kell, hogy meg tudjuk őrizni a gazdasági stabilitást az önkormányzatok számára napjainkban nehéz időszakban - nyilatkozta Molnár László, az EKVI igazgatója..