Kedves Látogató! A https://ekvi.hu weboldal az optimális működéséhez, úgynevezett sütiket (cookie-kat) használ! Adatvédelmi szabályzatunkat megtekintheti a itt: https://ekvi.hu/gdpr oldalon.

6. Gamesz konfrencia, 2. nap délután

2011. máj. 20 - Bajzát Rafael

A 6. Gamesz konferencián 17 településről 90 en regisztrálták magukat, A nívós programok, sorában a Széll Kálmán terv hatása az államháztartásra című előadással kezdődött a péntek délutáni program. Banai Péter, Nemzetgazdasági Minisztérium költségvetésért felelős helyettes államtitkára. A Gamesz tevékenységi körökhöz közelítő témákban Szittánl Bilanics Erzsébet mondta el véleményél.

 

FOTÓ: fotonemes.hu

 

A Széll Kálmán terv hatása az államháztartásra

Banai Péter, Nemzetgazdasági Minisztérium költségvetésért felelős helyettes államtitkára

Kiinduló állapot: romló helyzet. Eladósodás, Euátlagához nem közeledett. Egy helyben állunk, a  velünk együtt csatlakozó országok közeledtek az Eu-s átlaghoz. Pl. Szlovákiak elment mellettünk. 2006-ban negatív európai rekorderek voltunk. Öszödi beszéd, a változtatásról beszélt gyurcsány Ferenc. A 2008-as világgazdasági válság, újabb teherként jelentkezett. A választási években elszaladt a hiány.

Miért ekkora probléma az államadósság? A 80 százalékos államadósságot nagyon drágán finanszírozzuk. 1100 milliárdot költünk az adósságra. Csapdahelyzet 2010-ben. A kormányzati intézkedések (bankadó, válság adó,költségcsökkentések) nélkül 6 százakos lett volna a hiány. Kiszolgáltatott ország vagyunk

Szerkezeti problémák: alacsony foglalkoztatás, inkább segély, mint munka. Foglalkoztatási ráta az uniós államokban a 2. legrosszabb. 55 százalék. A kormány 1 millió új munkahelye teljesíthető. A költségvetés szerkezete nem produktív.

Széll Kálmán terv és konvergencia program. Választ ad rövid távon és hosszab távon is.

1. A foglalkoztatás és munkaerőpiac átszervezése. Segély helyett munkát! Új közfoglalkoztatási rendszer bevezetése.

2. Nyugdíjrendszer reformja. Változtatás igénye. Munkaerőpiacon tarthatók a rendvédelmi dolgozók.

3. Közösségi közlekedés. Racionálisabb gazdálkodásra van szükség. MÁV-Volán integrációja egy holdingba. Adósság átvállalás.


4. Felsőoktatás 400 milliárd megtakarítás. felsőoktatás redszere módosul.

5. Gyógyszerkassza

6. Állami önkormányzati finanszírozás

7. Bevételi intézkedések. Elektronikus útdíj rendszer, bankadó helyébe léphet egy uniós szintű bankadó bevezetése. Társasági kulcs csökkentés elhalasztása.

Középpontban a munkára ösztönzés. Segély összegét meghaladja a közmunka , ezt meghaladja a normál munkahely. A közszférában nem emelkedik a bértömeg. Tudom hogy a fizetések nem elegendők. A jelen helyzetben nincs lehetőség érdemi bérnövekedésre.  Takarékos gazdálkodás, dologi kiadások nem növekedhetnek. Stabilizációs tartalék bázis. Egyéb intézkedésekhez tartozik a gáz és távhő szolgáltatások. Dohánytermékek jövedelem adója. Társasági adózás a veszteség Cél az államadósság csökkentése. Minden intézkedéssel csak 60 százalékra csökken az adósság.

Az uniós forrásokat kockáztatjuk a konvergencia program végrehajtásával. A hitelpiaci felárak csökkentek. Külföldiek érdeklődése aktív az állampapírok iránt.

A pénzpiaci visszajelzések pozitívak.  A forint megerősödése a külföldi piac  bizalmát jelzik.

Nagy problémák vannak az önkormányzati rendszerben. Működési hitelfelvétel tiltása.

Széll Kálmán terv nem csak költségcsökkentés, hanem rendszerátalakítás.

Önkormányzatok az új alaptörvényben. Társulás és Kormányhivatali felügyelet.

Államadósság csökkentés jogi szándékkal is alá van támasztva.


A nők 40 éves szolgálati viszony utáni nyugdíjazását nem érintia Széll Kálmán terv.
A közszférában 5 százalékos lézstámcsökkentés a cél. Köztsiztviselői törvény azok akik az öregségi nyugdíjat elérik azok nyugdíjba kerülnének.

A jegybanki alapkamat 6 százalékon áll. Alacsonyabb szerencsésebb lenne, ez alacsonyabb kamatokat feltételez.

A belső keresletre építő gazdaságpolitika elsőrban nagyobb országoknál célravezető. Nálunk is kellenek a belső motorok, élénkülések. A kormány azzal számol beindul a gazdaság. Adórendszer, új Széchenyi terv. A visszalépők megkapják a hozamot, ezt elköltik, gazdasági növekedést okoznak.

 

 

Önkormányzati gazdálkodási feladatok ellátása - mérlegen a valóság


Szittáné Bilanics Erzsébet Belügyminisztérium Önkormányzati gazdasági főosztályvezető.


Az önkormányzatok adósságállománya 2008-2009-ben stagnált, 2010-ben jelentősen növekedett.
Minden szinten emelkedett az állomány, település nagyságtól függően. A többcélú kistérségi társulások is rosszabb helyztbe kerültek.
Korlátozni kell a kibocsátásokat. A szabályozottság hiánya. Ügyrendek hiánya az önkormányzatoknál.

Az Államháztartási Törvény változásai. Szigorűbb elszámolás Kincstár-Önkormányzat kapcsolatában,

Ellenőrzés szigorítása. Négyévente felül kell vizsgálni az önkormányzatokat. Kötelező a könyvvizsgálói szakmai vélményt kérni.  ÖNHIKI-nél joga van könyvvizsgálatot kérni a miniszternek.

BM pályázati lehetőségek. Vis maior, Önhiki, önkormányzati feladatellátás témakörben.

EU Önerő alapnál minden önkormányzat pályázhat.

Közfoglalkoztatás kiemelt szempont a BM-ben. Munkanélküliek foglalkoztatása. Nem teljes az összhang a Munkaügyi Közp, és Önkormányzat között. Országos közmunka programok. Az ivóvízhez és árvízhez kapcsolódóan.
Más rendszer hosszabb távon. Legyen hol dolgozni.

Feledatfinanszírozás. Normatív támogatáésok megszüntetése. Ez lesz a legnehezebb feladat.

Ellenőrzés következménye legyen a felelősségre vonás. Polgármester és testület szerepét külön vizsgálva.

 

A péntek déutáni programban  az EKVI-hez hasonló gazdasági szervezetek mutatkoztak be,

 

 

 

Joomla Business Templates by template joomla