6. Gamesz-konferencia, 2. nap, délelőtt
A tanácskozás második napján az Önkormányzatok jelene és jövője -témakörben Tállai András, a Belügyminisztérium, önkormányzatokért felelős államtitkára tartott előadást. Dr. Demeter András a kományhivatalok helyét és szerepét elemezte. Grónay Andrea, KIOP programigazgatója előadásának témája: Pályázati tapasztalatok és lehetőségek a megújuló energetika területén
Tállai András, a Belügyminisztérium, önkormányzatokért felelős államtitkára.
- Helyzetértékeléssel kezdem. Az eltelt 20 év komoly tapasztalatokat hozott, de felszínre kerültek a nehézségek is. Az önkormányzatok sokat tettek, hogy megfeleljenek. Belső ellentmondások, működési zavarok keletkeztek. Nagyban függ a mindenkori kormány döntéseiről. Az elavult ellátó rendszer hibáit az önkormányzati rendszer szenvedte. Csökkent az állami finanszírozás, növekedtek a feladatok. A 2010-es évben 120 milliárd forint került kivonásra. Önkormányzati válaszok: bevétel növekedés, új adók, eladta ingatlanait, külső források, kötvények, kiadás csökkentés. Mindenki másképpen válaszolt. Minőség romlás a megyei önkormányzatok területén. Elaprózódott település szerkezet. Túl sok az önkormányzat. Társulásokban kell gondolkodni. A megyei önkormányzati rendszer erőtlensége. Nem csak intézményfenntartásra kellene koncentrálni. Főváros és kerületek működése. 8 ezer feladatkör, 4500 hatásköre egy jegyzőnek.
Gazdálkodási helyzetkép
- Bonyolult rendszer. Adózásban kuszaság. Ember legyen a talpán aki minden részelemét tudja. Elavult a normatív rendszer. Elemi igény a pályázat. De a pályázati lehetőségeknél a források nem igazodtak az igényekhez. Források elpazarlása. Önerő a látványos, de nem elég hasznos fejlesztéshez. Önkormányzat ellenőrzési rendszer sem egyértelmű. Az ÁSZ ellenőrzések nem hozták felszínre valós problémákat. Szabályosan és jogszerűen ment csődba egy-egy önkormányzat. 41 önkormányzat van adósságrendezésben. Miközben majd minden önkormányzat csődközelben.
Az önkormányzati rendszer a működési hiányát növeli naponta. Pénzintézetek sem hajlandók segítni. Kivárás, várják az új koncepciót. Eladósodás 338 milliárd hitel, 2010 1247 milliárd az adósságállomány.
Megújítás célrendszere
1. Hatékony költségtakarékos rendszer, a helyben való döntés és kiszolgálás modern megvalósítása mellett.
2. Önkormányzat és állam új feladatmegosztás
3. Feledat finanszírozási rendszer bevezetése
4. Közigazgatás szolgáltatási rendszer fejleszutése. Járási rendszer létrehozása
5. Adósság állomány megállítása. Nem tervezhet hiányra az önkormányzat. Feladatfinanszírozás szigorúbb rendszer.
6. Szabad forrás és önállóság megmaradjon. Törvényességi felügyelet bevezetése, törvényességi kontroll bevezetése nemzetközi példák alapján. Kormányhivatal látja el. A törvény sértő döntések már nem léphetnek életbe (pl. csendőrség létrehozása.).
Állami feladatok
1. Oktatás. Változás az állam nagyobb szerepvállalás. Társadalmi vita. A pegagógus bérét az állam fizeti. Az állam alakamazottjai lesznek. Állam szervezi, felügyeli. Az önkormányzatoknak garanciát kell adni, hogy beleszólási joga legyen. Vezető jóváhagyása is önkormányzati feladata lesz. Az önkormányzatok legsúlyosabb finanszírozási feladata az oktatás területe.
2. Bővülő állami feladat okmányiroda, államigazgatási feladatok járási kormányhivatalokhoz telepítése.
3. Szociális feladatok egyértelműen az önkormányzatti feladat maradjon. A segélyezettek ne az önkormányzaton keresztül kapják, hanem az államkincstári rendszerből.
4. Tűzoltóságok állami szerepkörbe kerülnek.
5. Közfoglalkoztatás elválasztják az állami és önkormányzati rendszer.
6. Település fejlesztés, üzemeltetés, helyi sport, kulturális helyi feladatrok maradnak.
Önkormányzati rendszer belső átalakítása
Az új rendszerben megjelennek a járások. Közelebb megy az állam a polgárokhoz. Járási székhelyek feladatai. Megváltozik. Település méretétől képességétől függően változnak a feladatkörök. Lesznek kötelező társulási feladatok. Járási székhely egyedi feladatok.
Önkormányzati egységesített hivatal. Hasonlít a körjegyzőséghez. De nem választható lesz, hanem kötelezően előírt formában. Marad minden településen ügyintéző. Ehhez kell jól kidolgozott informatikai háttér. Hatékonyság növelés a cél.
Kétféle város lesz a járási székhely és nem járási székhely. Kétezer fő alatt nem lehet önálló önkormányzati hivatal.
Megyei jogú városok szerepe erősödni fog. Jövőben járási székhely is lesz.
Megyei önkormányzatoknál politikai döntés lesz, megmarad -e az intézményfenntartó szerepe. Nehéz döntés lesz.
Területfejlesztési feladatoknál változása, hogy megyei szintre kerül vissza. Pályázat, forráselosztás megyei szinten előnyösebb lenne.
Finanszírozási rendszer: a helyi adók újraszabályozása. Helyben maradjon. Új adók kivetése, a bevételt növelni kell. Erősebb és nagyobb kiegyenlítő rendszer szükséges.
Kötelező feladatok ellátása. Nem mehet tovább a jelenlegi rendszer. Összeomolhat az önkormányzati rendszer.
Az önként vállalt feladatok helyzete. Átengedett bevételek körét átgondolja a kormány. Szigorítják aza dóssákezelő rendszert. Mostaninál szigorúbb következmények. Képviselő testület felosztása. Ne indulhasson a következő választáson. Szó sincs konszolidációról, segít az állam az adósság kezelésben. Segítségül hívjuk a bankszektort is.
Törvényességi, gazadasági ellenőrzés. Önnálló szervezeti rendszer. Járási szinten állami könyvizsgáló. Hatékonyabb, rendszeres munka azb elvárás,.
Összeférhetetlenségi szabályok.
1. Országgyűlési képviselő nem lehet polgármester.
2. Nem indulhat képviselőnek, polgármesternek aki büncselekményt követett el.
3. Aki csődbe vitt, rosszul dolgozott ne lehessen újraválasztani.
4. Főállású polgármesterek számának csökkentése.
Molnár László: Oktatással kapcsolatban kérdés. Konfliktus kezelés hogyan történik majd? Állami alkalmazott iskola vezető, önkormányzati fenntartású intézmény. esetében
Tállai András: - Új gondolkodást igényel. A szakmai és fenntartási feladat elkülöníthető. Feladat finanszírozási rendszer Az állam vállalja a pedagógus alkalmazását. Alapfokú oktatást egyforma szinten kapja meg mindenki az ország minden pontján. Két főnöke lesz az iskola igazgatónak. Állami és önkormányzati.
A kormányhivatalok helye, szerepe a közigazgatásban
Dr. Demeter András a Heves Megyei Kormányhivatal igazgatója: A II. világháborút követően Magyarországon szovjet tipusú tanácsi rendszer alakult ki. A rendszerváltást követően létre jött a 3200 településes önkormányzati rendszer. A jegyzők szerepe felértékelődött. Az államigazgatás területén az egyébként jól működő megyei tanácsi rendszer szétesett. Egy részéből a megyei önkormányzati rendszer, a másik részéből különböző szervezetek alakultak ki. Területi szinten 35 szakigazgatási szerv volt. Szétzilált, dekoncentrált rendszer. Szemléletváltás, az állam küldetésének megváltozása.
A Közigazgatási Hivatalok törvényességi háttér hiányában nem tudták ellátni a kormányzati döntések eredményes végrehajtását. A regionális működés 2007. január 1-tól alakult ki közjogi alkotmányos anomalitása miatt. Ez gyengítette a hivatal presztízsét. Az országgyülés a 2008. junius 30-i határidőt sem teljesítette. Megalakult az Államigazgatási Hivatal. 2010-ben hivatalba lépett új kormány. A cél az állampolgár ügyintézésének egyszerűsítése. Erős területi államigazgatási szerv. Kormányhivatal felállítása, az ügyfélcentrikus erős állam kialakítása a cél.
Államigazgatás helyi szintre történő levitele. A járási szakigazgatási rendszer visszaállítása hatékony. A hagyományok, egy több száz éve kialakult rendszerek visszaállítása. Szakértelem és szervezettség, gazdaságosság.
Ennek érdekében megalakultak Kormányhivatalok. Kormánymegbízottal az élen. A különböző szakigazgatási szervek irányítása. A kormányzati döntések megvalósítása. Heves megyében 15 dekoncentrált szerv integrálódott a hivatalba. Mind gazdaságilag, mint humán erőforrás tekintetében hatékonyabb működést biztosít a Kormányhivatal.
Grónay Andrea, KIOP porogramigazgató, Energia Központ Nonprofit Kft.
Az előadás témája: Pályázati tapasztalatok és lehetőségek a megújuló energetika területén
Az állami támogatások, pályázati források célirányos felhasználása lényeges kérdés. Önkormányzati átalakulás során hatékonyság, gazdaságosság kap fontos szerepet. Energia nálunk is hangsúlyos szerepet kap. A beruházások költségesek, fel kell mérni a térség lehetőségeit. Költséghatékony tervet kell készíteni. Megtérülés időszaka. Pályázati kiírásoknak próbálunk megfelelni. Stratégiai háttér hiányzik.
Háromszor 20 százalékos szabály. Hangsúlyos a nemzeti együttműködés programjában a stratégia teljesítése.
Magyarországon cél 14,6 % részesedés megújuló energia 10 százalék energia megtakarításban.
Energia stratégiák kormányzati oldalon hosszú távú elképzelés. Összhangban az Új Széchenyi Tervvel is. Magyarroszágosn át kell alakítani a szabályozási hátteret. Sok egyeztetés érdekütközés van. Egységes megújuló enrgiák törvény hiányzik.
EU2020 programhoz kapcsolódva leszek pályázatok. A legnagyobb növekedés a biotermikus energiáknál várható.
Az energia hatékonyság területén nem jó helyet foglal el európai szinten. Rossz az épületállomány. Önkormányzati épületek fenntartása legnehezebb feladat. A családi házak (2 millió Magyarországban) energia felhasználása kedvezőtlen. Energiaudit szükséges. Van ahol nem éri meg a beruházás indítása.
Az Energia Központ a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium háttérintézménye. Hazai és nemzetközi pályázatok kezelése.
Széndioxid kvóta eladásából származó bevétel a klíma változáshoz kapcsolódó beruházásokhoz kapcsolódjon.
Zöld beruházási rendszer, kvótakereskedelemből beérkező összeg biztosíthat forrást.
Az Új Széchenyi tervben a lakossági célra korlátozott a mérték. Erre még várni kell.
Két hétéves keret - 70.8 + 59 milliárd forint. Ennyi használható fel. Ez fix. Hogyan használjuk fel?
Pályázati kiírások megjelentek. Kétéves időszakonként mghatároztuk a kereteket. Megjelentek a kiírások. Az Eu-s átcsoportosításoknak csak 2012 év elején lehet eredménye.
Az új Széchenyi terv a Megújuló Magyarország - Zöld gazdaságfejlesztés program keretében.
Pályázati tapasztalatok. Csökkentjük az adminisztrációt. Az Eu nagyon szigorú szabályokat alkalmaz, és ellenőrzésben is aktív. 250 milliós összeg alatt egyszerűbb az elbírálás. Kevesebb nyilatkozatot kell benyújtani. A támogatási intenzitás egységesen 85 százalék az önkormányzatok. Öt éves fenntartási kötelezettség.
Készült általános pályázati útmutató. Az előzetes regisztrációnak a pályázat benyújtását előtt 3 hónappal meg kell előznie. Cél, hogy lássuk mekkora az igény.
A pályázatok elbírálásánál a határidők módosultak. Gyorsult az elbírálás, kihirdetési határidő.
Megújuló térségfejlesztésben a 2011-2013-as keret 6 milliárd forint. Decentralizált energiaellátás prefelrálása.
Pályáztatás tapasztalatai. Legyen projektötlet, elvi építési engedély. Érdemes felkészülni a pályázatokra. Projekt menedzsment, olyan személy aki érti és végigviszi.